Penjagaan Muka Dengan Tomato dan Limau Nipis

Posted by Encik Oktant at Isnin, Ogos 31, 2009
Sebelum ini, saya dah kongsikan dengan anda cara penjagaan muka dengan beberapa jenis sayur, kan? Kalau tak keberatan, saya nak tambah beberapa petua lain untuk mencantikkan kulit muka anda. Iaitu sama ada dengan menggunakan buah tomato ataupun limau nipis.


Tomato

1. Anda sediakan sebiji buah tomato yang telah masak.

gambar buah tomato

Gambar buah tomato - Wikipedia



2. Lenyek tomato tersebut sehingga halus.

3. Kemudian, sapukannya ke seluruh muka anda.

4. Biarkan ia kering lebih kurang dalam 20 ke 25 minit.

5. Akhir sekali, bilas muka anda dengan air bersih.

Amalkan petua ini sebanyak 2 atau 3 kali dalam seminggu. :)


Limau Nipis

1. Sediakan sebiji atau dua biji limau nipis.

2. Kemudian, perahkan limau nipis tu sebab anda perlukan airnya saja.

3. Campurkan air limau nipis tadi dengan sesudu minyak masak.

4. Kacau campuran di atas sehingga sebati.

5. Sapukanlah campuran tersebut pada muka anda sebelum nak tidur.

6. Pada keesokan paginya, anda rendamkan beberapa keping asam gelugor dalam bekas yang berisi air panas.

7. Setelah direndam beberapa minit, biarkan air rendaman asam gelugor tu suam atau sejuk seketika.

8. Akhir sekali, gunakanlah air rendaman yang dah sejuk tadi untuk membasuh muka anda.

Petua ini boleh anda ulangi sebanyak 1 atau 2 kali seminggu.


Semoga petua di atas dapat membantu anda memiliki kulit muka yang halus, bersih dan licin tanpa perlu berbelanja besar.


Selamat Mencuba dan Selamat Menyambut Kemerdekaan ke-52!

74 komen on "Penjagaan Muka Dengan Tomato dan Limau Nipis"

Tanpa Nama berkata...

thanx a lot dear...

oktant on Disember 20, 2009 11:33 PG berkata...

you're welcome my fren. :)

Tanpa Nama berkata...

x ke minyak tu serap lam muke kite??

Tanpa Nama berkata...

btol kew..?cam tak btol je..(tak bermaksud saya tak percaya)..just tye..:b

oktant on Januari 23, 2010 3:13 PTG berkata...

- memang tujuannya supaya minyak tu serap ke dalam kulit. Barulah ia akan memberikan kesan. :)

- Untuk makluman awak, petua ni (penggunaan tomato) dah ramai orang yg guna untuk kecantikan muka.

Tanpa Nama berkata...

gatal plk pakai cara kaedah limau nipis 2..klau x de asam gelugor..blh pakai air sje x???? or pakai asam jawa..kan itu adik beradik kpd asam jgk..hehe

oktant on Januari 28, 2010 1:31 PTG berkata...

Boleh aje kalau awak nak gantikan asam gelugor dengan asam jawa. Cuma campurkan asam jawa tu dengan air suam dan basuhlah muka awak.

Kalau nak basuh dengan air suam saje pun boleh. Ikutlah mana yang sempat ataupun memudahkan awak.

Tanpa Nama berkata...

kalau lemon?

Tanpa Nama berkata...

cam ne nak tahu petua ini sesuai ngn kita atau tak

oktant on Februari 17, 2010 9:56 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- saya tak pasti pula tentang lemon tu. Harap maaf. Nanti saya semak semula kalau ada sebarang info mengenai penggunaan lemon.

- saya rasa cara terbaik adalah dengan awak mencubanya sendiri mengikut sukatan yang disyorkan.

Kemudian, lihat perkembangan kulit muka. Jika rasa lebih baik, awak boleh teruskan. Jika tidak, lebih baik awak berhenti daripada melakukannya.

Harap ia dapat membantu awak. :)

Tanpa Nama berkata...

sayer suke makan tomato .Tomato kaye ngan vitamin A yang baik untuk kulit dan badan

oktant on Mac 09, 2010 11:43 PG berkata...

@ Tanpa Nama : Saya pun. :)

Tanpa Nama berkata...

minyak masak 2 x sarap kt dalam kulit muke kew...??

Tanpa Nama berkata...

akak,sy budak form 3.
sy bengang btol.
naek je form 3 jerawat sy pon naek.
cmne nk wt ea ?
lagi satu,
cmne nk ilng kn parut jerawat yg pink2 nie ?
nk guna petua yg mne satu ?

candy dandy berkata...

rasa sayang pula nk lenyekkan tomato.. baik makan je.. x pun buat jus..! =)

macam mana kalau tukarkan limau nipis dengan limau kasturi?? sama ke??

Tanpa Nama berkata...

tomato amat berkesan utk kulit muka.sy hanya gunakan tomato sebagai krim malam n toner .berkesan.tak payah nak berbelanja besar sedangkan hasilnya belum tentu jadi dan hanya merosakkan kulit muka dgn kandungan kimianye..sy sudah serik dgn kebanyakan produk dipasaran.

Tanpa Nama berkata...

betul.sye pn mgunakan tmato sbagai krim mlm.dan hasilnye mnkjubkn.selain tu gne msker btik sblum tdur jga bgus...ni malalui pngalamn sye sndri..

oktant on Jun 13, 2010 5:28 PTG berkata...

@ candy dandy: Rasanya boleh kot. Tapi terus- terang yang saya belum pernah cuba gunakan limau kasturi. Harap maklum.

@ Tanpa Nama: Woww... Saya amat bersetuju dengan awak. Terima kasih juga atas perkongsian tips serta pengalaman awak berdua ya. :D

Tanpa Nama berkata...

kalau kita perahkan tomato dengan limau nipis dan campurkan air nya kemudian sapukan air tu ke muka boleh tak?

oktant on Julai 14, 2010 3:35 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya tak pasti pula. Sebaiknya awak buatlah satu persatu. Saya bimbang ianya akan memberi kesan buruk andai awak campurkan keduanya.

Tanpa Nama berkata...

bkn ke asam limau lau air dia pedih lau kena kat muka?????????????????... eeee saya dah buat pedih gile.. sampai merah2 muka saya tau.

Tanpa Nama berkata...

sye pon da cube dgn tomato ni..pagi n malam stp hari sye amalkan..caranye: tomato dibelah dua, 1 digosokkn ke kulit muka, sebelah lagi mkn..;p..hasilnye..mmg bebaloi..

Angin Selat Melaka on Oktober 17, 2010 7:34 PTG berkata...

Assalamualaikum...
Aduhai...pegi sana sinih dlm intrnet klau psl kecantikan ni, nama2 paling top; dearhaniey, anizyn, petua.org, dn juga u petuasejagat....harap2 kita yg hnya beberapa kerat tahan lama ni bantu membntu le yg baru nk naik...Kt sini I ada info utk terus maju dlm dunia kecantikan:

Penjagaan Kecantikan Muka dan Diri

Harap2 dengan adanya web page tu sekurang2nyer dpt le menaikkan industri kecantikan ni...(he he he)

oktant on Oktober 18, 2010 2:38 PTG berkata...

@ Angin Selat Melaka: Waalaikumussalam. Rasanya saya masih belum layak masuk dlm senarai top ni kot.

Tapi InsyaAllah saya akan terus menyokong produk tempatan yg mampu memberikan kebaikan dan membantu menyelesaikan masalah pengguna. :)

Tanpa Nama berkata...

cmna kl dh 45 msh berjerawat dan berparut. kalau guna tomato g mana caranya. brp cepat kesannya.

NURUL on November 03, 2010 4:47 PTG berkata...

hye...saya juzt nak cadangkan pakailah sabun (sebamed CLEAR FACE Teenage Cleansing Bar & sebamed Clear face apt gel)Untuk kulit sensitive pn seswai,,PH5.5,eok cgt..seminggu da nmpk kesan...produk ni jgk dapat mengelakkan jerawat dr tumbuh ag...boleh dapat or beli dekat guardian...=)...siyes..so jgn runsing lg..selmat mncuba....

NURUL on November 03, 2010 4:49 PTG berkata...

sya berani ckp sbb sy da cube..dlu sy runsing jgk....sy juz nak share dgn sume...harganye semua mampu beli..=)

Tanpa Nama berkata...

yag tomato uh,kulit dia xpyah buang ker?

Tanpa Nama berkata...

Nk ilangkan jerawat..picit sampai abis..pstu cuci dgn pencuci muka..petua kwn saya..cuba la!

Tanpa Nama berkata...

saya pernah mencuba petua ni tapi bila memakai tomato saya rasa gatal2 seluruh muka.. patut ke kita teruskan mengamalkan petua ini ??? atau kesannya memang macam tu???

Tanpa Nama berkata...

BLH X MINYAK.........PAKAI MINYAK ZAITUN @ MINYAK BABY

Tanpa Nama berkata...

erm,,awak pernah buat tak petua ni??
saya takut je nak buat,,risau jugak takut2 tak ada effect..

Tanpa Nama berkata...

klaau sy pakai krim,mcm mana nk guna petua2 ni eh?kena cuci dulu muka atau boleh guna petua2 ni terus?

Tanpa Nama berkata...

salam,,,hai,,sya nak kongsi masalah saya ni,,
muka sya semakin teruk dengan masalah bekas cerawat yang xhilang2,,,,dah lama sampai naik bengang dbuatnya,,
apakah cara nak hilangkan bekas2 cerawat ni,,,

Tanpa Nama berkata...

lau takut nak cube sbb tkt tkde kesan tu lg teruk..lbh cuba dulu..jgn mengalah sebelum mencuba :)sy pun nk kongsi pnglaman mkn tomato ni..dulu hari2 sy mkn tomato letak lam roti n telur...sebijik sekali mkn..hari2 kulit lembut licin gile..seronok pgg muke ;>

oktant on Disember 27, 2010 3:49 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Minyak bayi atau minyak zaitun pun boleh disapukan kat muka.

- Selain sebelum tidur, saya cadangkan rakan2 buat petua ni bila kelapangan. Sebelum memulakan petua ni, ada baiknya bersihkan dulu muka anda.

Selepas buat petua ni, barulah anda boleh memakai krim atau bedak lain yang biasa dipakai.

- Selain petua ini, anda boleh mencari petua berkaitan jerawat di bahagian "artikel berkaitan penjagaan muka" di bahagian bawah blog iniya.

Jika boleh baca juga komen/ulasan rakan2 lain. Sebab saya dapati ada rakan2 yang baik hati turut sudi berkongsi tips dan pengalaman.

- Kepada yang dah mencuba dan berjaya, tahniah diucapkan ya.

Manakala bagi yang belum berhasil, usah putus asa ya. Kuatkan semangat kerana satu hari nanti usaha anda pasti membuahkan hasil.

Ini kerana banyak alternatif lain yang boleh dicuba. Anda cuma perlu cari saja dalam blog ini.

suraya berkata...

hr ni da g pasar cari tomato byk2 n limau nipis...asam jawa pun sy da try letakkt muke pg td ;) tq n thniah sbb bykinfo berguna utk wania..utk hlgkan selulit ade tak petua kt sini? tk jumpe lg la.... :) tq

oktant on Disember 29, 2010 7:11 PG berkata...

@ suraya: wah baguslah awak ni. bersemangat. sama-sama. =)

Terima kasih gak sebab awak selalu kongsi pengalaman sendiri dgn rakan2 lain. ;)

Petua selulit belum ada lagi. InsyaAllah akan datang. :D

Tanpa Nama berkata...

jerawat aku dah hilang ,hes alhamdulellah

oktant on Januari 18, 2011 12:58 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukur Alhamdulillah. Tahniah tau. :)

Tanpa Nama berkata...

awak gune cara ney ker mukeawak dah hilang jerawat btol ker?

oktant on Januari 21, 2011 10:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya banyak cara nak hilangkan jerawat. Kat atas tu hanya sebahagian drpdnya.

Cara di atas sy tak pernah pakai. Tapi mmg ramai orang lain yg pernah amalkan & berpuashati. Terutamanya orang lama. ;)

Tanpa Nama berkata...

bley mghilangkn parut sama x??....

oktant on Februari 01, 2011 5:25 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Petua ni lebih kpd melicinkan kulit saja. :)

Tanpa Nama berkata...

syabjuga pena m'ggunakan tomato untuk mrwat muka sya t'nya ksannya amt b'bloi licin dan klhatan kmrahan..best giler,telor pun bgus gak kat muka ia membuatkan muka lebih empuk n t;lndung dari cahya mthari.

oktant on Februari 04, 2011 3:39 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih bnyk kerna sudi kongsi pengalaman. ;D

Tanpa Nama berkata...

petua yg tomato ni dapat hilangkan bintik2 kecik x ? pastu kalo gunakn utk smlmn takpe ke ?

haikal berkata...

campo dgn minyak masak 2.. guna apa minyak masak pon x pe ke?

Ana.. berkata...

kalo pakai limau sambal bole x?

oktant on April 29, 2011 4:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: InsyaAllah boleh. Boleh juga kalau nak dibuat semalaman.

@ haikal: Sebarang jenama. Janji minyak masak.

@ Ana: Limau sambal tu yg macam mana ya?

Ana berkata...

Limau yg buat masak lauk 2..

Adeqsya on Mei 26, 2011 12:05 PG berkata...

hari ni saya cuba buat masker tomato lecek + air limau nipis, dan selebihnya makan tomato tu. buat ujian cuba jaya sebab sy tgk khasiat tomato dan limau nipis berkait rapat dgn kecantikan kulit...

sebelum ni dah byk pakai produk moden smpi beratus2 sebulan utk jerawat, tapi still teruk juga muka... jadi sekarang nak guna tradisional pulak...

hari tu dh try letak tomato je rase tak selesa, jadi hari ni letak limau nipis sikit biar pedih sikit kat muka bagi antibiotik huhu...

saya buat dulu ujian ni, nanti hasilnya saya bagi tau, kalau menjadi alhamdulillah... kalau gagal tak pe la, redha je la :p

oktant on Mei 26, 2011 1:28 PTG berkata...

@ Adeqsya: Saya doakan cubaan Adeqsya berhasil tau. Terima kasih sudi kongsi ujikaji ni. :)

Tanpa Nama berkata...

aduh air limau kena muka saya kenapa pedih tak tahan macamana ye tak sesuai ke dgn petua ni..

oktant on Julai 27, 2011 8:08 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Air limau mmg pedih. Itu tindakbalas biasa. Lihat kulit muka awak.

Kalau makin tak elok, mungkin ia tak serasi.

Tanpa Nama berkata...

sya pernah guna tomato..tp mule sye murhh.kekdng sakit sgt ..kenape eyk???

Tanpa Nama berkata...

sye dh pkai cre bsuh muke dgn limau nipis ni..alhamdulillah mmg oke..dulu kulit sye kne sunburn,susah jgk nk hilangkan..pastu pkai limau nipis ni,tona kulit jd sekata balik..kulit pn rse lembut je..

oktant on April 12, 2012 7:17 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Mungkin tindakbalas yg berlaku sebab awak baru mengamalkannya.

Selepas beberapa kali, biasanya tak sakit lagi.

Di samping itu, perhatikan keadaan kulit muka awak? Kalau ada sesuatu yg tak kena (makin tak elok), hentikan penggunaannya yea.

Mungkin ia kurang sesuai dgn kulit muka awak.


Harap ia membantu.


- Syukur Alhamdulillah. Terima kasih tak terhingga di atas perkongsian awak. Saya amat menghargainya.

Liyana Zakaria on April 21, 2012 9:15 PG berkata...

kalau guna cara yang buah tomato tu, agak2 paling kurang pun berapa lama dia ambil masa untuk pulihkan wajah?

orang kata timun lebih elok berbanding tomato. betul ker?

118009 on April 21, 2012 11:34 PG berkata...

saya suka mkn sayur..tp muka x pnh licin pun....

oktant on April 21, 2012 1:35 PTG berkata...

@ Liyana Zakaria: Saya kurang pasti berapa lama masa yg akan diambil.

Cuma buat permulaan, cuba awak amal dlm 1-2 bulan dulu. Lihat macam mana perkembangannya. Jika bagus, teruskan.

Sebab, saya pernah lihat seorang makcik ni. Dia dari muda memang amal minum jus tomato & suka makan tomato mentah.

Umur dia dulu sekitar lewat 60-an. Tapi, wajah dia macam org 40-an yg pandai jaga kecantikan.

Petua dia senang saja - amal minum jus tomato setiap hari dan kerap makan tomato mentah. Dari dulu hingga saat saya lihat dia dulu.


Berkenaan dgn timun atau tomato pula, ia bergantung pd kulit seseorang. Mana satu yg serasi dgn mereka. Sebab kedua-duanya baik utk kulit. Sama ada penggunaan dari dalam mahupun dari luar.

Kesimpulannya, awak perlulah cuba dahulu. Barulah dpt mengetahui mana satu yg lebih sesuai dgn awak.


Selamat mencuba ya & moga berjaya ya. :)



@ 118009: Cara penyediaan sayur juga penting. Maksud saya bagaimana cara ia dimasak.

Kalau awak suka makan yg telah dimasak terlalu lama pun tiada kesannya. Sbb zat serta vitaminnya dah hilang.

Harap maklum ya.

Tanpa Nama berkata...

saya juga pernah gunakan tomato kat muka, mmg nampak kesannya. tomato tu potong nipis2 tempek je seluruh muka,seeloknya, cuci muka dulu pastu bilas ngan air suam n pastu baru tempek tomato. bilas..hasilnya kulit lembut n cerah

oktant on Mei 08, 2012 3:28 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih tak terhingga di atas perkongsian awak. Mudah-mudahan rakan kita yg lain turut mendapat manfaat drpd perkongsian di atas. :)

nizamriadzi on Julai 06, 2012 3:13 PG berkata...

yang pengunaan minyak wit limau tu memang menjadi...insyaAllah sy pernah cube dulu...dulu muke mmg parut penuh la, then jumpa petua nie dlm majalah...try dlm sebulan..azab pedih n gatal mmg tuhan je tau...tapi hasil die memang best...

oktant on Julai 06, 2012 4:24 PG berkata...

@ nizamriadzi: Terima kasih di atas perkongsian Nizam.

Kalau nak hilangkan parut, Nizam boleh juga sapukan lendir lidah buaya.

mazuri iruzam on Julai 18, 2012 12:49 PTG berkata...

Bila masa sesuai utk gne tomato ni?

mazuri iruzam on Julai 18, 2012 12:51 PTG berkata...

Bila masa sesuai utk gne tomato ni?

mazuri iruzam on Julai 18, 2012 12:52 PTG berkata...

Bila masa sesuai utk gne tomato ni?

oktant on Julai 18, 2012 11:38 PTG berkata...

@ mazuri iruzam: Waktu pagi ataupun malam. :)

Tanpa Nama berkata...

saya pnah try telur putih campur dengan tomato dan perahan limau nipis...hasilnya..kulit licin..jrawat makin kecut dn pipi pink2...kuar jalan pon xpakai mekap dah..

oktant on Januari 19, 2013 8:07 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Wow, bagus juga petua yang awak kongsikan. Boleh jimatkan duit. :)

linda sazlin on Jun 18, 2013 2:56 PG berkata...

nampak cm berkesan jer.. blik cuti sem ni nak buat lah... semoga berkesan lah

oktant on Jun 27, 2013 9:47 PTG berkata...

@ linda sazlin: Selamat mencuba. In Sha Allah berkesan. Amiin.

Tanpa Nama berkata...

sy dah cuba semalam.pedih gile kat kulit plus rasa gatal.bangun pagi tengok muka dah bengkak.huhu.mungkin kulit sy xsesuai buat dgn lumau nipis+ minyak

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez