Cara Ringkas Memutihkan Ketiak Hitam

Posted by Unknown at Khamis, Mei 26, 2011
Ketiak hitam ataupun gelap berpunca daripada beberapa faktor seperti penggunaan deodoran, kerap mencukur serta mencabut bulu ketiak. Kesannya, ketiak anda berasa gatal atau luka. Seterusnya, ia mengakibatkan perubahan warna kulit pada bahagian itu.


Justeru, bagi anda yang ingin memutihkan ketiak, berikut merupakan satu lagi alternatif yang boleh dicuba.

Bahan-bahan yang diperlukan pun bukannya banyak. Hanya timun dan perahan lemon yang secukupnya aje.


Lemon dan Timun




Apa yang patut anda buat adalah;


1. Parut sedikit timun hingga halus dan letakkan dalam piring.

2. Kemudian, perahkan sedikit jus lemon ke atas timun tadi.

3. Gaulkannya hingga sebati.

4. Sapukan ia pada kedua-dua belah ketiak anda.

5. Biarkan lebih kurang dalam 15 minit dan cuci.


Amalkan petua ini sehinggalah warna gelap ketiak anda pudar dan tidak hitam lagi.



Selamat Mencuba!

72 komen on "Cara Ringkas Memutihkan Ketiak Hitam"

munna on Mei 31, 2011 12:18 PG berkata...

BOLEH DI CUBA NI..MUDAH JE...

oktant on Jun 01, 2011 12:07 PG berkata...

@ munna: :D

ariF on Julai 06, 2011 8:17 PTG berkata...

emm,,klu bulu ketiak tumbuh blek,,nti cukur,,xhitam blek ke,,huhuhu

Awanama berkata...

kalau hanya lemon sahaja dan iada timun berkesan tak?

oktant on Julai 11, 2011 6:49 PTG berkata...

@ ariF: Kalau begitu, amalkan ia selalu. Jadikan ia rutin mingguan ataupun bulanan.

@ Tanpa Nama: Sy cadangkan awak gunakan kesemua ramuan yg diperlukan. Bukankah itu lebih baik, kan?

Awanama berkata...

gerentii putih ke????

miss whatever berkata...

ringkas sungguh..

oktant on Julai 27, 2011 12:12 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak haruslah mencuba dulu yea.

@ miss whatever: =D

Awanama berkata...

parut tu blender k???

oktant on Ogos 13, 2011 3:31 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Biasanya utk memarut ni, ada alat khas yg digunakan. Tak sama dengan blender.

Awanama berkata...

lemon turh bule ganti kan dengan limau nipis tak ?

oktant on Ogos 13, 2011 6:20 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh gak.

Awanama berkata...

if gune limau kasturi boleh x?

oktant on September 08, 2011 3:42 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh juga.

Awanama berkata...

aiseh lemon mahal...

Awanama berkata...

oo

oktant on September 19, 2011 7:11 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh gantikan dgn limau kasturi @ limau nipis. ;)

Awanama berkata...

Parut sedikit timun hingga halus tu macam mane?

Awanama berkata...

apa la org kat atas ni betul...petua mudah cm ni pun banyak tanya.. kalau yg lebih remeh cm ner la gamaknya ye? sudahnya bia je la ketiak ko itam hehehe

Unknown on Oktober 27, 2011 7:29 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Kalau xde tempat parut, potong & hiris timun tu halus-halus.

- ;)

Awanama berkata...

prmisiii....
sye nak tnye sebati tu pe ye?

oktant on November 07, 2011 5:06 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Maksudnya sampai ia mesra. Atau hingga ia sukar memisahkan/mengasingkannya.

Awanama berkata...

Salam , kapur sireh tu boleh ke tukar kepada kapur makan ?

oktant on November 13, 2011 5:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam.

Boleh. Ia adalah kapur yg sama. ;)

Awanama berkata...

boleh gunakan untuk celah kangkang atau di kaw dubur untuk cerahkan?

oktant on November 18, 2011 4:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Rasanya boleh. Tiada masalah.

Awanama berkata...

salam... ada petua tak utk iritasi pada ketiak?.. sakit sgt.. da tak tau nk buat ape.. nk jumpa doktor tak berani pulak.. huhu

Awanama berkata...

kalau saya gunakan petua ni stiap hri blh x.....

Awanama berkata...

aku guna limau ngan kapur mkn cmpur sikit bedak sejuk..skarng daki tu dh tanggal sedit demi sedikit..aku pakai mlm,esok pagi baru bilas..

oktant on Disember 14, 2011 4:39 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Waalaikumussalam. Cuba sapu dengan lendir lidah buaya kat situ.

- Boleh.

- Wow, bagus nie. Terima kasih sudi kongsi pengalaman.

Awanama berkata...

bhjggiu

Awanama berkata...

Kalau orange boleh tak?

oktant on Februari 03, 2012 10:52 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang pasti kalau guna oren. Maaf ya.

Awanama berkata...

syoklah petua ni mudah dn ringkas hanya perlu rajin ja amalkan....

oktant on Februari 15, 2012 8:55 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih. Betul tu. Mesti selalu diamalkan tanpa jemu. Barulah nampak hasilnya. Insya-Allah.

nhanania on Mac 13, 2012 2:59 PTG berkata...

saya ada soalan berkaitan kapur..saya sapu pada perut dgn limau nipis..masalahnya kesan sapuan kapur pd kulit tak hilang walaupun lepas skrub dan gosok dgn lemon. dan struktur kulit menjadi kasar? mcm mana nak hilangkan kesan sapuan kapur tu?

Awanama berkata...

akan saya coba :)

oktant on Mac 16, 2012 8:09 PTG berkata...

@ nhanania: Sebaik-baiknya, kapur tu hanya diambil sedikit saja. Kalau diambil lebih, ia boleh merosakkan kulit.

Nanti akan ada kesan yang agak hitam. Lebih kurang begitulah. Sebab kapur ni panas.

Kalau nak hilangkan, cuba awak sapu dgn minyak bayi (baby oil) pada kawasan selama beberapa hari berturut-turut.

Kalau tak jalan gak, cuba sapu dgn lendir lidah buaya.

Harap ia membantu nhanania.


@ Riesska watson: Ya, silakan. Mudah-mudahan ia sukses ya.

nhanania on Mac 20, 2012 12:27 PTG berkata...

ohhh terima kasih cik oktant..saya ingatkan letak banyak-banyak.

gracia amadea on Mac 22, 2012 5:10 PTG berkata...

kalau itu menggunakan jeruk nipis,gimanaa ?:D

oktant on Mac 23, 2012 11:53 PG berkata...

@ nhanania: Sama-sama nhanania. =)

@ gracia amadea: Rasanya boleh saja kalau nak gantikan jeruk nipis dengan lemon.

Awanama berkata...

nak tanye, bler kte parut timun tu...kn ade cam jus timun kluar..x per ke??ke kene biarkan parutan timun tu kering??kmudian mse letak kat ketiak...perlu ke gosokkan slame 15 minit or just letakkn saje kat ketiak slame 15 minit...

oktant on Mac 31, 2012 10:55 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Tak perlu tunggu timun yg diparut tu kering.

Memula, sapukan pada ketiak. Lepas itu, boleh buat urutan dalam 15-30 saat di sekitar ketiak.

Kemudian, biarkan ia kering atau sekitar 15 minit.

Sebab kalau nak gosok lama-lama, nanti lenguh pulak tangan tu. :)

Awanama berkata...

ermm.....kalau tak putih jugak..macam mana..

oktant on April 05, 2012 4:18 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya hanya mampu kongsikan petua. Sama ada ia menjadi atau sebaliknya, ia di luar kawalan saya.

Saya harap awak dapat memahaminya ya. Walau apa pun, saya doakan awak berjaya memperolehi hasil yg diidamkan. Amin.

Awanama berkata...

kalo gune timun je x gune lemon xpe x??

oktant on Mei 02, 2012 2:31 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebaik-baiknya gunakanlah kedua bahan tersebut.

Namun, awak boleh cuba jika nak gunakan timun sahaja.

Jika tidak keberatan, kongsikanlah hasilnya di sini nanti ya.

Sekian, terima kasih.

Awanama berkata...

Salam. 1. 'Parut', could you please define with other word. sorry, i couldnt get it. Thank you :D

oktant on Mei 08, 2012 5:54 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.
Parut = Guna alat tertentu utk memarut timun.

Contohnya macam kelapa, kan? Biasanya ada alat tertentu yg digunakan utk memarut kelapa.


p.s: Kalau masih belum faham juga, maklumkan kat saya ya.

Awanama berkata...

SITI: bapak ah... si tanpa name ni macm sengaje je tanye soklan putar belit.. bebaL sgt letewww... haha...

Awanama berkata...

kalao dibiarn lebih dari 15 menit ada efeknya enggk
thnks

oktant on Jun 22, 2012 12:09 PTG berkata...

@ SITI: :)

@ Tanpa Nama: Boleh juga. Asalkan awak berasa selesa serta mudah utk mencucinya. :)

Unknown on Julai 08, 2012 7:35 PTG berkata...

parut halus tu camne ?

oktant on Julai 09, 2012 9:07 PTG berkata...

@ Jae HyoLin: Gunakan alat pemarut.

Ataupun awak boleh potongkannya nipis-nipis dgn pisau.

Unknown on Julai 12, 2012 8:28 PTG berkata...

oh..lpas cmpur tuu sapu je ke? tak yah bgi ikut hasil parut tu sekali?

oktant on Julai 12, 2012 8:43 PTG berkata...

@ Jae HyoLin: Lepas campur kedua-dua bahan, sapukan saja pada ketiak.

Awanama berkata...

timun tu bleh blend x?

oktant on Julai 15, 2012 1:06 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh. :)

oktant on Ogos 01, 2012 9:07 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang pasti kenapa komen anda tiada di sini. Jadi, saya minta izin copy & paste komen awak di sini ya.

"Tanpa Nama telah meninggalkan ulasan baru pada catatan " Cara Ringkas Memutihkan Ketiak Hitam " anda:

boleh x kalau lemon tu ditukarkan kepada limau nipis??"


Jawapannya: Boleh. :)

Awanama berkata...

salam :)
kulit timun tu kena buang dulu kew??
limau tu amik air die jew kew??

oktant on September 04, 2012 10:54 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Tak payah buang kulit. Ya, ambil air perahannya saja. :)

Awanama berkata...

Kalo pakainya sebelum mandi boleh ke??

oktant on Oktober 05, 2012 7:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Jika awak mahu pakai sebelum mandi, pastikan bahagian ketiak telah dibersihkan dahulu. :)

Awanama berkata...

ermm...best gak tue,brksan...

oktant on November 17, 2012 3:57 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukur Alhamdulillah.

Awanama berkata...

Wow ramai btul ketiak hitam ya

oktant on November 25, 2012 1:28 PG berkata...

@ Tanpa Nama: :)

DANIELLE Cat House on Disember 02, 2012 7:10 PTG berkata...

syukur ketiak sy cerah n pink. amalkan je minum jus lemon n kulitnya sental kt ketiak wktu mandi stiap kali. Lemon bkn mahal sgt pun jadikn jus harian n sapuan. jgn guna deodrant komersial tu..akn sebabkn ketiak hitam,spare tisu kalo ketiak brpeluh. lap je..xkn busyuk sbb dah hari2 sental lemon..

oktant on Disember 08, 2012 3:03 PG berkata...

@ Sandha L Danielle: Terima kasih banyak di atas perkongsian cik Sandha. :D

Awanama berkata...

klu xpkai dedorant nti x bsuk ke.ape yg sesuai jnama nk d pkai.kku ketiak hitam

Awanama berkata...

klu x pkai dedorant xbsuk ke.ape yg ssuai ngan kulit ketiak hitam

Awanama berkata...

thats good :)

Catat Komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez