Petua Kecantikan: Satu Lagi Ubat Jerawat

Posted by Encik Oktant at Selasa, Julai 29, 2008
Salam Ceria dan Selamat Sejahtera,

Jerawat Oh Jerawat! Walaupun kau kecik tetapi kau tetap merunsingkan setiap makhluk yang bergelar manusia. Hehehe... Kalau yang tumbuh tu jerawat batu, lagilah risau dibuatnya. Kalau tak gatal, bolehlah tahan. Tapi kalau jenis yang gatal tu, memang rimas dibuatnya. Tangan ni asyik nak kotes jer. Akibatnya, jerawat tu bukannya makin surut, tetapi makin parah sey!

Ouwh, masalah seperti ini kebiasaannya merungsingkan para remaja kita. Mana taknya, masa remaja nilah jerawat mula mekar tumbuh dengan galaknya. Kekadang kalau tak berangan pun tumbuh gak. Kalau yang kuat berangan tu, sendiri mau ingat aah!

Ooops..Jangan mudah putus asa. Setiap penyakit pasti ada ubatnya. Sebelum ini pun saya dah kongsikan satu petua hilangkan jerawat.

Kali ni saya terpanggil lagi untuk tambah satu lagi petua hilangkan jerawat. Maklumlah, jerawat ni masalah universal. Tak semua orang yang sesuai dengan sesuatu cara tu.


Langkah-langkah yang perlu anda buat adalah:


1. Ambil sedikit tepung sagu dan dicampur dengan sedikit air. Pastikan campuran keduanya tak terlalu pekat atau cair. Just nice. :)

2. Sapukan campuran tepung sagu dan air tadi ke seluruh muka anda macam pakai bedak sejuk.

3. Amalkan setiap malam atau sehingga sembuh. Kalau dah sembuh tetapi masih nak teruskan pun boleh.

4. Pada keesokan pagi, cuci muka anda yang dah penuh dengan tepung keromak sagu dengan air suam.

5. Itu saja. Jika tiada aral, cara ini boleh membantu anda hilangkan jerawat. :D

Selamat Mencuba!

97 komen on "Petua Kecantikan: Satu Lagi Ubat Jerawat"

Tanpa Nama berkata...

Ada satu lagi cara. Saya terjumpa sbuah website yg cerita terperinci pasal msalah jerawat ni. Dengar khabar tak pakai apa-apa petua. Langkah keras, mudah dan straight to the point.

firnena.com

oktant on Mei 23, 2009 8:07 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

Ya, saya dah baca website tu. Tapi, saya kurang pasti apa dia teknik2 keras. Cuma satu saja teknik yang dikongsikan kat situ iaitu Rokok Resdung.

Tanpa Nama berkata...

rokok resdung pun sy dah cuba tapi tak ada ape2 pun kesan..

oktant on Julai 01, 2009 8:42 PG berkata...

@ Tanpa Nama: kalo cam tu, cuba petua tepung sagu kat atas tu. amalkan sampai dapat hasilnya. kalo boleh, pada peringkat awal buat tiap2 malam.

kemudian, bila dah cantik sikit kulit tu, anda buat 2-3 kali seminggu pun ok.

Tanpa Nama berkata...

ok ke petua dah..sbb mke sy nie skung makin byk plak jerawat sejak keje opis nie dlu xdlah plak..
rmai jgk yg tgur psal mke sy kan 2 sy jd risau plak...

oktant on September 28, 2009 4:24 PTG berkata...

Awak boleh cuba petua di atas tu. Kalau nak surutkan jerawat, boleh gak sapukan sikit minyak gamat pd jerawat tu. Dalam beberapa hari je dah boleh lihat hasilnya.

Masa saya ada masalah jerawat dulu, macam2 petua saya cuba. Tapi semua yg tradisional la. Cuma ada sesetengahnya makan masa berbulan2 utk menghilangkan jerawat dan kesannya sekali.

Jadi jgn risau sangat. Cuba mana2 petua tradisional yg menggunakan bahan2 semulajadi. Biasanya ia memang mujarab. Cuma anda perlu sabar sikit dan amalkannya secara berterusan.

Di samping itu, mungkin ada petua yg awak serasi dan begitulah sebaliknya. Jadi awak perlu peka dgn keadaan kulit muka bila mencuba sesuatu petua tu.

Lagi satu, banyak faktor lain yg perlu awak ambil kira mcm pemakanan, elakkan tekanan yg berlebihan, amalkan senaman, selalulah bersihkan muka dgn air bersih & banyakkan berdoa.

Harap penerangan di atas dapat membantu awak. :)

Tanpa Nama berkata...

pakai je produk qurrotaaini!!saya pkai jap ja ilang...

Tanpa Nama berkata...

:>

Tanpa Nama berkata...

mana nk dpt produk qurrotaaini? farmasi ada x?

Tanpa Nama berkata...

cara lain lagi ada tak?

Tanpa Nama berkata...

apa kegunaan sebenar produk qurrotaaini??

oktant on Disember 20, 2009 11:42 PG berkata...

kalo awak tak keberatan, boleh tak kongsikan tentang masalah jerawat yg dialami. tujuannya agar saya dapat kongsikan @ carikan petua yang berkaitan dgn masalah awak.

mengenai produk qurrotaaini tu, saya kurang arif. sebab tak pernah pakai.

harap jika ada rakan2 lain yg tahu, bolehlah kongsikan info tentang produk tersebut di sini.

Tanpa Nama berkata...

kalau menggunakan minyak gamat ia boleh surutkan dalam masa terdekat x??

oktant on Disember 21, 2009 12:28 PTG berkata...

Boleh. :)

Tanpa Nama berkata...

mna lgi cepat,mnyak gamat ataupun mnyak cap kapak?

oktant on Disember 24, 2009 1:09 PG berkata...

Lebih kurang sama. Sebab tujuannya hanya utk surutkan jerawat je. Letak waktu malam sebelum tido, keesokan paginya jerawat tu akan surut skit.

Tapi saya lebih suka guna minyak gamat. Kalo dah takde minyak gamat dlm simpanan, barulah saya pakai minyak cap kapak.

Tanpa Nama berkata...

pertanyaan : adakah pemakaian alat perancg kuarga like iucd mghasilkan jrwt.

oktant on Disember 25, 2009 10:53 PG berkata...

Maaf puan. Buat masa ni, saya kurang pasti pula mengenai hal tersebut. Jika saya dapat sebarang info mengenainya, saya akan kongsikan di blog ini kelak. :)

Tanpa Nama berkata...

dalam berapa hari jerawat tu hilang kalau gunakan minyak gamat

oktant on Disember 26, 2009 4:25 PTG berkata...

Sebenarnya, saya guna minyak gamat ni lebih bertujuan untuk surutkan jerawat aje.

Tapi kalau jerawat awak tu sekadar jerawat biasa (bukan jerawat batu dll jenis jerawat yg agak serius), kemungkinan besar ia boleh hilang gak dgn menggunakan minyak gamat ni.

Tempohnya lebih kurang dlm seminggu camtu. Tapi saya syorkan awak turut sertakan dgn amalan lain spt kerap membasuh muka dgn air bersih jikalau sering terdedah dgn habuk, asap dll.

Tanpa Nama berkata...

masalah saya jerawat selalu tumbuh dan agak kemerah-merahan,ada tak petua bg menghalang pertumbuhan jerawat ni

Tanpa Nama berkata...

tak betul la petua ini

oktant on Disember 30, 2009 1:14 PG berkata...

Seperti yg telah saya sebutkan di atas, petua ini mungkin tak sesuai dengan sesetengah individu. Tapi ia mungkin sesuai untuk sebahagian individu yg lain. Begitu juga dgn petua-petua lain yg ada di blog ni.

Sebab itulah kalau diperhatikan, terdapat pelbagai petua untuk mengatasi/merawat sesuatu masalah atau penyakit. Cuma saudara/i perlulah sentiasa berusaha untuk mencari petua yang serasi bagi mengatasi masalah yg dihadapi.

Harap maklum. :)

Tanpa Nama berkata...

kulit mka saya berlubanh2...keluar resdung kot..
kering mcm nk bersisik...mcmn eh?
bagi la petua yg mdh dicari

Tanpa Nama berkata...

qurrotaaini 2 bkn ker ubt mata??

Tanpa Nama berkata...

dlu muke sye licin tp sjk slh gne produk kcntikan muke sye jd b'jrwt dan smkin kusam...tp sjk 3bln yg lalu muke yg brjrwt sudah kmbli pulih dgn memakai produk giffarine yg akak sye syorkn..skang sye pula yg jd pgedar produk ini wlupun dr thailand tp ianya halal dan xde ksn smpingan pd kulit,,,wlupun ksn yg lmbt tp hsilnye sgt memuaskn...ini lah rhsia org thai kot....sbrg prtnyaan kol la sye 019-4440368....

Tanpa Nama berkata...

macamne nak hilangkan jerawat di tepi mata

oktant on Mac 03, 2010 2:23 PTG berkata...

Awak boleh cuba mana2 petua penjagaan muka yang ada di blog ini.

p.s: Sila rujuk di ruangan "Artikel berkaitan Penjagaan Muka" di bawah.

Tanpa Nama berkata...

sy slalu naik jerawat..
hahah sy senang je...
setiap malm sy cume ambik gencu yg murah2 titik kt jerawat..esokn jerawat akan kering..

Tanpa Nama berkata...

campurkan bedak sejuk dengan sediki perahan limau nipis..insyaallah..kna rajin uat..sy dh uat..berkesan..alhamdulilah

oktant on Mei 18, 2010 10:39 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok. Terima kasih atas tip serta petua awak. :)

Tanpa Nama berkata...

saya ada guna satu produk facial cleanser yg berasaskan asam jawa..atas nasihat my friend. mmg berkesan sbb dye dpt hilangkan parut jerawat saya.parut yg lame2 pn dh ilang.. Dulu saya suka tukar2 pencuci muka, skrg dh pakai yg ni, x tukar2 dh. what a good product.. nama produk tu a's first asam jawa
kl sape nak tahu lanjut pasal produk tu, masuk kt website produk nih
http://www.asfirstfacialcleanser.blogspot.com/
ramai yg x tau pasal produk ni..so sy syorkan, sape2 yg ade parut kt muka tu , gunalah produk ni. mmg sgt9 berkesan!

Tanpa Nama berkata...

yg product a's firdt facial cleanser ni xde dijual di kedai biasa ke??mmg kena msj then bayar melalui bank ye??

Tanpa Nama berkata...

ha'a.. mmg beli on9. kena ikot cara dye..msj then bayar mlalui bank-in je.

Tanpa Nama berkata...

hoho..yess..dh order

Tanpa Nama berkata...

adik dah cuba macam2 laaa.....tapi jerawat adik tak hilang2....makin banyak lagi ada laa...adik dah naik fedup dah pasal jerawat2 nieee.ape lagi yg betul2 berkesan untuk ilangkan jerawat nieee...guna asam limau la pa la semua tak berkesan........

Tanpa Nama berkata...

kena jaga pemakanan juga.. ade org, seafood dan makanan kekacang x bley mkn

Tanpa Nama berkata...

muka saya ni ade sdikit jerawat....ia b0leh hilang dngan cpat x klau pkai petua di ats 2

oktant on Julai 14, 2010 2:16 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Kalau susah sangat, adik amalkan pakai bedak sejuk setiap malam jer. Esok pagi cuci bedak sejuk dengan air bersih.

- Ya, bab pemakanan mmg perlu dijaga.

- Kalau nak cepat, saya tak pasti. Kalau jerawat biasa mungkin boleh. Tapi kalau jerawat yg terlampau banyak, agar susah gak untuk pulih dgn cepat.

Namun, apa yang penting ialah mencuba. :)

Tanpa Nama berkata...

sy pun nk kongsi ckt..psl prodct2 ni sy x percya dh..sy cm amlkn telan(evening primrose oil(EPO)2x shri..dh dkt 2thn sy amlkn,alhmdllh,jrawt sy dh mula kurg skrg..sape2 yg nk cuba,blh la..kya dgn vit E..cuba la ye..moga2 kita semua bebas dr masalh jrwt..aamiin

Tanpa Nama berkata...

saya nk tnye..apa petua yg paling biasa org gunakan utk hilangkn jerawat dlm msa yg plg singkat?

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum semua,

muka saya ni sekrg ada jerawat halus terutama tumbuh di kening dan pp sekrg berbekas gelap pulak. kekadang gatal.. boleh tlg mcm mana nak mengatasi masalah jerawat halus/kecil yang gatal?

Dizzy_Craze on September 11, 2010 12:43 PG berkata...

cmna nk ilankan bekas jerawat..dya berwarna coklat..cmna nk ilangkan dgn cpat ?

Tanpa Nama berkata...

gune a's first facial cleanser bole ilangkannye. produk tu mmg utk ilangkan bekas jerawat and parut2 jerawat. sy dh try dh. wlaupun bekas jerawat sy dh ilang, tp sy stil guna produk ni utk cuci muka sy setiap hari. dye leh tegangkan kulit muka n leh hilangkan sy pnye black head di muka terutama area hidung sy. x payah dh guna scrub muka. best produk ni. try lah klau x caye

adree84 berkata...

Sy baru je order sebulan yang lalu.. dh pakai dh.. Alhamdulillah, parut jerawat saya cepat kecut dan cepat hilang.best betol..thanks pd tanpa nama berkata. produk a's fisrt bgus sgt. x nyesal sy order . =))
thanks jgk pd oktant cz adakan wesite ni. nsib bek jumpe website nih. scara x lgsung leh selesaikn masalah sy. tq

oktant on November 02, 2010 10:01 PTG berkata...

@ adree84: Tahniah di atas kejayaan awak. Sama-sama. :)

Tanpa Nama berkata...

salam kpd pembaca.. sy ni mengalami masalah jerawat yg sgt teruk sejak dr tingkatan 3.. mcm2 yg sy dh guna.. mak smpaikn risau tgk sy murung je.. pd pertengahan tingkatan 6 sy telah dperkenalkan dgn 1 produk kesihatan.. masalah stp org yg mngalami masalah jerawat ni adalah fktor darah (dan fktor2 yg anda sndiri sedia mklum).. sy mkn vitamin c dan pakai pncuci muka yg disyorkan.. alhamdulillah kesan lebam kt muka akibat jerawat dh surut.. dah putih gebu kulit sy.. skrg jerawat masih ada tmbuh tp still boleh surut sbb sy mkn vitamin c.. cari la kt farmasi.. murah je.. jenama x kisah asalkan ada kelulusan... =)

Tanpa Nama berkata...

muke saye tak de la bnyak sangt jrawat..tpi tiap2 ari tmbuh..so muke saye pun jd merah myale..budak2 pun takut dengan muke saye..ramai yang tgur..muke saye jugak slalu brmyak..kdang2 tmbuh jrawat yang brnanah..ade petu yang cepat tak untuk masalah saye nie..

Tanpa Nama berkata...

saya ada satu lagi cara iaitu dgn menggunakan kunyit hidup. kunyit ni keras jadi kena kikis. agak susah tapi memang berkesan. campur sikit air. lepas tu sapu di jerawat. tapi saya sapu di seluruh muka. lebih berkesan kalau buat waktu malam esoknya baru basuh. alhamdullilah, jerawat mengecut, parutnya semakin hilang dan kulit lebih licin :D.

oktant on Februari 05, 2011 4:14 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih sudi berkongsi petua kunyit hidup di atas. Sesuatu yg baru sy ketahui. :)

Tanpa Nama berkata...

betul ke produk A's First Facial Cleanser 2 menjadi?

Adree84 berkata...

honestly, sy pakai menjadi. Parut cepat hilang n muka nampak lg bersih

najihah berkata...

mane nk cari a's facial cleanser tu

Adree84 berkata...

sy tempah on9 aje. refer on website ini:
http://asfirstfacialcleanser.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

jerawat yang bernanah....lmbt sembuh....meninggalkan tompok hitam or bintik hitam yg susah nak hilang or pudar.bagaimna nak tangani jerawat jenis ini?ad petua yg berguna x?

berkenaan minyak gamat yg anda maksdkan,ada berapakah jenis minyak gamat yg ssuai dgunakan?
boleh x anda nyatakan jenis minyak gamat tersebut?

oktant on Jun 25, 2011 1:51 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya harap awak dpt cuba petua yg pernah sy kongsikan di blog ini. Harap awak sudi luangkan lebih masa utk "explore" blog ini.

Sila gunakan ruangan search (bhgn atas kanan blog ni) yer.

Gunakan minyak gamat yg biasa saja. Biasanya dlm botol kecil tutup warna merah. ;)

Harap ia membantu awak.

Tanpa Nama berkata...

betul ke minyak gamat@minyak cap kapak bleh hilangkan jerawat??

oktant on Julai 18, 2011 6:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Memula ia akan surutkan jerawat dulu.

Lepas tu kalau awak teruskan sapu kat muka setiap malam, Insya-Allah jerawat tu boleh hilang.

Itu adalah pengalaman sy kalau ditumbuhi jerawat biasa.

Kalau jerawat batu dll, awak perlu cuba dulu yea.

Tanpa Nama berkata...

juz want to share....baru2 ni jerawat saya makin bnyk naek sbb mkn smbl belacan...hehe...geram sgt dh bertahun berpantang...dh membiak balik jerawat 2, sy geram sgt saya sapu ubt gigi dkt jerawat 2...esoknya dh kering...cuba la...

oktant on Julai 26, 2011 12:18 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Oke. Terima kasih sbb sudi "share" dgn kengkawan kat sini. :)

Tanpa Nama berkata...

yahuu

Tanpa Nama berkata...

sapa2 yg pkai cleanser mmg bgus aq dh cuba

Tanpa Nama berkata...

best

Tanpa Nama berkata...

(mia)...oktant sye bru ting1..sye bli 3 pncuci muka...ia brmacam jnis..adakah kene pkai wktu yg sama smua nye

oktant on Disember 15, 2011 10:43 PTG berkata...

@ mia: Sebaik-baiknya mia pakai sejenis pencuci muka aje pd satu-satu masa.

Tanpa Nama berkata...

(mia)tq oktan,,,

oktant on Disember 17, 2011 7:37 PTG berkata...

@ mia: Sesama mia. ;)

Tanpa Nama berkata...

(mia)oxy bgus ke untuk teenange

oktant on Disember 21, 2011 11:46 PG berkata...

@ mia: Sy kurang pasti. Sbb sy pun tak pernah guna.

Dulu ada seorang rakan sy pakai, tp dia agak kecewa dgn hasil yg diperolehi.

Tanpa Nama berkata...

(mia)klau oktant sarankan pencuci muka yg mne untuk teenage..

oktant on Disember 23, 2011 9:32 PG berkata...

@ mia: Mgkn mia boleh cuba Vaseline.

Tanpa Nama berkata...

(mia)lau garnier

oktant on Disember 25, 2011 5:03 PG berkata...

@ mia: Sebenarnya jenama apa pun boleh. Apa yg lebih penting ia sesuai dgn kulit mia.

Tanpa Nama berkata...

oktant muka saya ada jerawat kecil2 kat dahi

& tpi hidung....

Tanpa Nama berkata...

leh trangkan ..facial foam..scrub..moisturizer cara keguaanaan nye.dan waktu nye

Fatin berkata...

boleh ke kalau budak remaja menggunakan a's first facial cleanser ?

oktant on Januari 03, 2012 11:11 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Sy harap awak dpt mencuba petua yg telah dikongsikan yea.

- Facial foam biasanya kita pakai 2x sehari. Iaitu pagi 1x, mlm 1x.

Tapi, kita boleh mencuci muka dgn hanya menggunakan air bersih selain drpd waktu pagi atau mlm. Terutamanya kalau kita perlu kerja di luar/jalani sbrg aktiviti luar.

Lepas basuh muka dgn air bersih, lapkan dgn tuala@kain lembut.


Kalau scrub, kita pakai hanya sekali atau dua kali saja dlm seminggu. Jgn pakai terlalu kerap.

Lepas pakai scrub, barulah guna facial foam.


Manakala moisturizer pula, pakai lepas dah cuci muka dgn facial foam & lap dgn tuala lembut. Pakailah setiap hari sblm keluar rumah.


Rasanya itu saja kot. ;)

Tanpa Nama berkata...

kalo jerawat batu bkesan ke kalo gne mnyak gmat je?? dy bkesan ntok mse yg cpat x??

oktant on Februari 03, 2012 10:46 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Biasanya sy guna minyak gamat utk surutkan jerawat biasa.

Tapi, awak boleh cuba sapu pd jerawat batu. Cepat atau lambat tu sy kurang pasti. Maaf ya.

p.s: Sy doakan mudah-mudahan usaha awak berhasil ya. Amin.

oktant on Februari 09, 2012 4:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh juga sapukan minyak gamat ke jerawat batu. Tak perlu takut, tapi mesti yakin. :)

mizz zaza berkata...

Dah lama jugak topik ni tapi saya nak kongsi bagaiman untuk hilangkan jerawat satu cara modern dan satu petua traditional.
Untuk modern saya sarankan siapa2 yg mempunyai jerawat terus berjumpa dengan pakar kulit bukan doktor biasa ya tapi doktor kulit. Klu cara ni doktor boleh check masalah jerawat anda berpunca dari mana cthnya hormon, kulit berminyak, pemakanan etc so dia blh sarankan ubat yg bersesuaian. Ini dari pengalaman saya coz saya mempunya kulit yg berjerwat dari sekolah menengah lagi hingga masuk universiti semakin teruk dan hingga bekerja. Macam2 jenis ubat guna kadang hilang kadang tumbuh balik jerawat. Bila dah guna ubat dari klinik jerawt pun dah hilang tinggl parut jer.

Untuk petua traditional ambik
bedak sejuk + limau nipis (untuk mematikan bakteria pada jerawat) + bunga melur (mengembalikan seri pada muka)
amal tiap2 malam buat macam masker sy amal selama 2/3 bulan dulu ambik masa jugak nk hilang kena sabar n pantg makan benda2 minyak.

oktant on Mac 31, 2012 1:00 PTG berkata...

@ mizz zaza: Terima kasih banyak di atas perkongsian mizz zaza.

Harap ia dapat memberi manfaat kepada saya & rakan-rakan lain.

Tanpa Nama berkata...

salam...saya nak tanya a's first facial cleanser tu blh hilangkan parut jerawat yg berlubang x?

Tanpa Nama berkata...

Muke sy berjerawat,selepas sy pk cosmetic bermercury,trs sy pk kelly,hilang 1 jerawat tumbuh plk 2 jerawat,pk ape yng bgs ye bwt mk sy ni.?

cendolPucino on Mei 19, 2012 10:49 PTG berkata...

aahhh ada jerawat kat atas bibir ni!!! kat tempat lain takde tapi kat situ ada lak. da la lusa nak naik pentas ambk adiah,huhu asenye law gune minyak gamat leh ilang ke lam tempoh tu? or ada cara lain? tq sesgt-_-

oktant on Mei 22, 2012 10:39 PTG berkata...

@ cendolPucino: Ia boleh surutkan. Nak hilang terus, mgkn tak sempat.

Miss Anna Beauty on Mei 28, 2012 9:10 PTG berkata...

Penyelesaian kepada masalah JERAWAT,PARUT JERAWAT,JERAGAT,KULIT BERMINYAK,KUSAM..
dapatkan set TRIAL AS BEAUTY RM50 SAHAJA...
pm me 013-2939718 2 view more www.missanabeauty.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

salam...

Ada ke cara yg brkesan?dlu thn 2010 jerawat di muka saya xda..tpi start thn 2011,saya start pkai pencuci muka..tpi slpas tu nampak jerawat makin byk,dan slps tu saya pun brtukar kpd pelbagai jenama pencuci muka sprti oxy,t3,..tpi lama2 kelamaan jerawat makin byk di seluruh muka,..ubat jerawat jenama oxy,t3 pun x mbri kesan..tpi start bulan 7 thn lps,saya brhenti mgambil pencuci muka ni..xguna apa2 dah,setiap hari cuci je muka dgn air mutlak..shingga skrg jerawat ni (ntah,xtau nk sbut)..kalau sblum sy brhenti mmkai pencuci muka +ubat jerawat,jerawat saya tumbuh jenis yg jerawat batu,nanah..tpi slps brhenti guna pencuci muka+ubat jerawat tu,jerawat nanah+batu ni xda lah,tpi ada mcm kemerahan,tpi xtimbul..xtau nk sbut pulak..muka saya kotor la sdikit..

Smpai skrg,saya dah trauma nk pkai pncuci muka+ubt jerawat tu..ada x cara lain utk hilangkan kemerahan kat muka saya ni?

oktant on Jun 13, 2012 6:00 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Saya kurang pasti punca sebenarnya. Tapi, kemungkinan besar pencuci muka yang pernah digunakan tidak sesuai dengan kulit muka awak.

Cadangan saya, cuba awak gunakan sabun taharah.

Tentang kemerahan tu, ia mungkin alahan. Cuba awak sapukan dengan minyak gamat pada seluruh muka sebelum tidur. Keesokan paginya baru cuci muka.


Harap ia membantu.

Nurul Sakinah Binti Senin on Jun 24, 2012 5:20 PTG berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

macam mane nak hilangkan jerawat & parut jerawat untuk teenange??

Tanpa Nama berkata...

Sy dh cuba bermacm2 prduk untk mnghlngkn jrwt tp tdk pndai hlng2 jrwt sy..
Prduk apa ar,yg plng sesuai untk mnghlngkn jrwt..
Please bntu..

Tanpa Nama berkata...

pakai minyak gamat jew

oktant on September 07, 2012 5:01 PTG berkata...

Betul tu. Minyak gamat pun boleh awak gunakan untuk mengecutkan dan menghilangkan bekas jerawat biasa.

Tanpa Nama berkata...

Ada jerawat dekat atas hidung sy . Makin hari makin besar . Kdg2 lepas sy picit je sy taruh bio oil takut ada tnggal kesan parut . Ia menjadi tapi jerawat atas hidung still ada ag . Boleh tolong takK ?

Tanpa Nama berkata...

Asalamualaikum . Mcm mana nak hilang parut ehh ? Kdg2 jerawat tu dah hilang tapi still tertinggal kesan parut

oktant on Disember 07, 2012 9:08 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Kalau boleh, elakkan daripada terkena kuku ketika picit jerawat. Sebab jika berparut, boleh kata agak mustahil untuk menghilangkan parut tersebut.

Sebagai usaha ikhtiar, cuba awak sapukan dengan lendir lidah buaya pada bahagian yang berparut setiap malam. Ataupun 3 malam dalam seminggu.

Selain gunakan jari/kuku untuk picit jerawat, awak boleh gunakan alatan yang bersesuaian supaya ia tidak mencacatkan kulit muka awak.

Jika awak nak cari alatan tersebut secara "online", saya cadangkan awak tanya ataupun boleh tengok-tengok dulu di laman web Dr Hassenah.


- Waalaikumussalam wbt.

Cuba awak sapukan dengan lendir lidah buaya pada parut tersebut. Ataupun sapu terus ke seluruh muka.

Kalau agak susah nak cari lidah buaya, awak boleh sapu dengan minyak gamat. Awak boleh rujuk pada artikel Minyak Gamat Mampu Hilangkan Jerawat.

Minyak gamat ini pun bukan hanya tertumpu di muka saja. Malah kalau ada jerawat di badan pun boleh cuba sapukannya.


Harap ia membantu awak berdua ya.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez