5 Waktu Terbaik Minum Air Masak

Posted by Encik Oktant at Rabu, Disember 21, 2011
Dah jadi lumrah manusia, bila haus; mesti air yang dicarinya. Tak kiralah air tu sejuk ke, suam ke, manis ke, semuanya boleh. Janji ianya bersih dan dapat membasahi tekak memasing. Tapi, sebaik-baiknya biarlah air masak yang menjadi pilihan utama.


Kenapa air masak???


Air masak ni akan memelihara kesihatan tubuh, melancarkan sistem metabolisme tubuh serta membantu mengurangkan berat badan kita (mesti ramai yang suka "point" ni).


Sebabnya, bila air dalam badan kita mencukupi, ia sekaligus dapat membakar kalori dalam tubuh. Hah! Kan bagus tu. ;)


Fuhhhh.... memang nikmat tak terkata bila dapat air ketika ini. Begitu juga kalau tersedu mahupun tercekik, kan? Grrrr...



Minumlah Air Masak - WebMD.com


Ok lah, sekarang jom kita lihat pula bilakah 4 waktu terbaik untuk minum air masak selain ketika haus.



#1 Sebelum tidur

Minum segelas air masak sebelum tidur. Tujuannya bagi mengelakkan kita terkena serangan jantung dan juga strok.

Di mana kedua-dua penyakit di atas merupakan punca kematian terbanyak yang dicatatkan di Malaysia.



#2 Bangun tidur

Minumlah 2 gelas air masak bagi mengaktifkan organ dalaman kita.



#3 Sebelum mandi

Ada baiknya minum segelas air masak waktu ni. Dapat melancarkan perjalanan darah serta mengurangkan tekanan darah kita.



#4 Sebelum makan


30 minit sebelum makan, eloklah minum dulu segelas air masak. Amalan sebegini didapati membantu sistem penghadaman. Di mana perut kita lebih bersedia untuk menerima makanan. Takdelah terkejut beruk nanti. Huhu...



Alhamdulillah... sekarang anda dah tahu waktu yang baik untuk minum air masak, kan? Akhir kata, jangan lupa amalkannya ya!

10 komen on "5 Waktu Terbaik Minum Air Masak"

zaiem on Disember 23, 2011 8:29 PG berkata...

bagus..terima kasih

oktant on Disember 23, 2011 9:33 PG berkata...

@ zaiem: Terima kasih kembali zaiem.

nur hafizah aKa eija on Disember 27, 2011 2:12 PTG berkata...

salam...kalau halia ditumbuk dan disapu ke muka boleh tak jerawat tu hilang?

keliru berkata...

emm... laa., da keliru ckit lh... td kat elakkn minum air 7waktu tu kata..... xble nk minum air bla bgun dr tdr.. ne pulak len. alaa........

oktant on Januari 07, 2012 11:40 PG berkata...

@ keliru: Ok, sy faham. Nanti awak rujuk kat bhgn ulasan pd artikel Elakkan Minum Air Pada 7 Waktu Ini ya.

Harap ia dpt memberikan penerangan yg lebih jelas.

puteri.dyne94 on Januari 18, 2012 5:09 PTG berkata...

hye..nice sharing..
kalo pu3 nak wat entry sal yg nie bole x..
nti pu3 kreditkan kat blog nie.
bole ke?

oktant on Januari 18, 2012 5:37 PTG berkata...

@ puteri.dyne94: Hai puteri. Terima kasih banyak.

Kalau puteri nak "share" apa-apa aje artikel di sini kat blog puteri, saya izinkan.

Tiada masalah. Harap ia dpt memberi manfaat kpd semua yg mengunjungi blog puteri.

Tanpa Nama berkata...

betul ke klau minum air 2 jam sbelum tido buat bwah mata kita bengkak ??

oktant on Mac 16, 2012 8:15 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Setahu saya, ianya tidak benar.

Tanpa Nama berkata...

Woi.. si gerangan Tanpa Nama.. ko xyah la tanya soalan yg banggang2 bleh x?? mangkuk btol la ko nie..!!!! ape kena mengena air dgn mata bengkak...!!! mata bengkak tu sbb x cukup tido...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez