Petua Sakit Mata dengan Akar Delima

Posted by Encik Oktant at Selasa, Mei 18, 2010
Buah delima atau nama botaninya Punica Granatum diakui amat berkhasiat dan mempunyai banyak keistimewaan. Terutamanya dari sudut kesihatan. Antara khasiat buah delima ini adalah mampu merawat batuk biasa, menguatkan perut, tekak, dada dan paru-paru serta mengubati sakit mata.

buah delima(punica granatum)

Buah delima(punica granatum) - Dato' Prof. Dr. Jamaludin@Flickr.com




Pada kali ini, saya nak fokuskan petua sakit mata dulu. Masalah lain akan saya kongsikan kemudian. :)


Sebenarnya, bahan utama yang anda perlukan ialah akar pokok delima ya. Selepas anda sudah dapatkan akarnya, ikutilah langkah di bawah;

1. Bersihkan dulu bahagian akar delima tadi.

2. Kemudian, rebuskan akarnya sehingga mendidih.

3. Selepas itu, anda biarkan air rebusan itu sejuk atau suam.

4. Akhir sekali, gunakan air rebusan itu untuk mencuci mata anda yang sakit.

Anda boleh amalkan petua ini sehinggalah masalah sakit mata yang dialami berkurangan dan sembuh seperti sediakala. Mudah, kan? Saya yakin anda pasti boleh melakukannya. :)


Selamat Mencuba!

6 komen on "Petua Sakit Mata dengan Akar Delima"

ishak on Mei 18, 2010 5:21 PTG berkata...

wah...bagus..nya thanks kerana petua ini...nice blog..aku melepak kat sini kejap eh...nanti ada masa datang lagi kat sini

sudi-sudilah jenguk blog aku..lepak-lepak sambil komen-komen salam kenal salam persahabatan..salam blogging salam satu malaysia...

oktant on Mei 19, 2010 2:21 PTG berkata...

@ ishak: Sama-sama. :)

Blog ni biasa-biasa je. Tapi memang dialu-alukanlah kalo nak slalu lepak kat sini. :D

Wokeh... nanti aku datang sana yer. :)

Tanpa Nama berkata...

adakah prbuatan mencelik mata dlm air itu elok atupun sbaliknya????



from : miez

Tanpa Nama berkata...

saya kena sakit mata ni lama dah jugak, jenoh bila saya keluag pi pekan, maklomla zaman la ni budak-budak yang pompuan pakai ketat, singkat pulak tu,mana tak sakit mata. Tengok naik moto pelok macam org pelok laki dia, nampak muka macam melayu,tapi tak malu langsong, takdak dah teretip bangsa melayu, kot anak siam tak tau la, org kata depa la ni banyak jeneh paki/serani. Ni sakit mata saya ni tak baik kalu dok main rebuih apanama akag delima ni cek ooi. kalu hangpa suroh makan buah delima lima nam kilo haroeh sejuk sikit kot, tu pon kalu dapat pree. Tu nak habag pi hat saya dok sakit mata sangat tu sampai nak tekeluag bijik mata.

oktant on Februari 04, 2011 6:11 PTG berkata...

@ miez: Saya kurang pasti dgn kaedah itu. Maaf ya. Kalau ada info berkaitan, nnti saya kongsi ya. :)

@ Tanpa Nama: Ohh.. kalo sakit mata tu lain ubatnya kot. =D

Tanpa Nama berkata...

erm..ade care n merawat mate yg kuning x??
n tau x ape pnce mate kuning nie??

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez