Kaedah Semulajadi Halau Serangga Perosak

Posted by Unknown at Jumaat, November 19, 2010
Kehadiran serangga perosak seperti lalat, lipas, nyamuk atau tikus di kediaman anda memang tidak diundang, betul? Walau dah dihalau berkali-kali, makhluk ini tetap tak serik-serik. Bukannya tak sudi, tapi kedatangan serangga perosak ini membuatkan anda dilabel sebagai seseorang yang kurang mementingkan kebersihan.

Lebih menyedihkan lagi, serangga ini turut membawa penyakit seperti demam denggi dan kencing tikus.

Sebagai langkah pencegahan daripada didatangi penyakit berkaitan, anda boleh cuba menghalau serangga perosak tersebut dengan menggunakan daun nilam. Imej di bawah ni mungkin dapat membantu anda mengenalinya. :)


Daun Nilam - mike3k@flickr.com



Bau daun nilam nilam dikatakan memang tak digemari oleh serangga perosak tersebut. Sebab ia harum mewangi dan secara tak langsung bersifat anti serangga.

Serangga perosak ni mana suka persekitaran yang harum. Ia lebih suka tempat yang kotor dan berbau busuk. Di situ, ia akan lebih cepat untuk membiak.


Kesimpulannya, anda tanamlah pokok nilam ataupun letakkan daunnya pada tempat-tempat yang difikirkan sesuai di kawasan kediaman anda bagi menghalau serta mengelakkan pembiakan makhluk perosak yang berkaitan.


Selamat Mencuba!

0 komen on "Kaedah Semulajadi Halau Serangga Perosak"

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez