9 Tanda Demam Denggi

Posted by Encik Oktant at Jumaat, Oktober 28, 2011
Kebelakangan ini, saya nampak kempen kesedaran mengenai demam denggi semakin aktif. Antaranya kita boleh dilihat melalui iklan Nuffnang. Sebelum ini, dalam kempen churpchurp pun ada. Saya percaya jika strategi yang digunakan dapat dihayati masyarakat, ia pasti mendapat tindakbalas yang positif. 

Awas! Gigitan Nyamuk Aedes - Wikipedia

Demam denggi berpunca daripada penyebaran virus denggi oleh nyamuk Aedes betina. Ia kemudiannya merebak melalui gigitan nyamuk Aedes individu yang telah dijangkiti virus denggi kepada individu lain yang sihat. 


Berikut adalah 9 tanda kita telah digigit nyamuk Aedes;

~ Cirit-birit

~ Demam secara mengejut

~ Loya dan muntah-muntah

~ Ruam dan gatal-gatal 

Ruam Akibat Denggi - Wikpedia

~ Sakit bahagian belakang biji mata

~ Sakit kepala yang teruk

~ Sakit otot dan sendi yang teruk

~ Sakit perut

~ Sakit pinggang yang teruk (demam tulang pecah)

Tanda-tanda di atas biasanya akan dirasai sekitar 5 atau 6 hari selepas terkena gigitan. Sekiranya mengalami mana-mana tanda di atas, segeralah berjumpa doktor. Selain itu, banyakkan minum air masak atau air mineral yea.


48 komen on "9 Tanda Demam Denggi"

zool on November 01, 2011 10:54 PTG berkata...

memang merbahaya denggi ni.. bagus info ni

Dokter Anak on November 02, 2011 2:37 PTG berkata...

terima kasih gan untuk infonya ^_^

oktant on November 02, 2011 3:13 PTG berkata...

@ zool: Betul tu zool. Memang merbahaya. Harap kita semua dpt mengelak & mencegah nyamuk aedes drpd terus membiak.

@ Dokter Anak: Sama-sama ya.

Tanpa Nama berkata...

kalau badan sering panas, setiap masa mengigil kesejukan,dan kepala sentiasa pening. apakah simtom penyakitnya.

Tanpa Nama berkata...

Saya pun sdg alami ni,risau dengi pulak

Tanpa Nama berkata...

sye nak tnye..smlm sye p tido rmh kwn..and thn bila sy bngun pagi stu tngan sye penuh dngan gigitan nyamuk...loya2 n nak mntah tu ada dan dlm bdn dy panas2 n x bermya dan kesejukan...apakn ini juga deman dnggi??

Tanpa Nama berkata...

sye nak tnye..smlm sye p tido rmh kwn..and thn bila sy bngun pagi stu tngan sye penuh dngan gigitan nyamuk...loya2 n nak mntah tu ada dan dlm bdn dy panas2 n x bermya dan kesejukan...apakn ini juga deman dnggi??

oktant on Mac 23, 2012 3:48 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mungkin. Sebaik-baik awak buat pemeriksaan doktor sebelum ia melarat ya.

Unknown on April 16, 2012 8:53 PTG berkata...

kakak saya demam lalu muntah muntah dan loya dan sakit kepala yang terok adakah ini demam denggi

oktant on April 17, 2012 3:31 PTG berkata...

@ Unknown: Tanda-tanda yg awak nyatakan mmg tanda-tandanya.

Utk lebih kepastian, ada baiknya awak ajak kakak jumpa doktor.

Tanpa Nama berkata...

eeeee gelinya den

Tanpa Nama berkata...

salam saye selalu demam kejap...ok pas tu demam balik...mslhnya saye mcm demam dalaman...apa puncanya ye?

oktant on Mei 10, 2012 1:02 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Boleh tak saya tahu, awak selalu demam waktu bila. Maksud saya, waktu siang ataupun malam?

Tanpa Nama berkata...

siang dan malam pun ade...

Tanpa Nama berkata...

eeeee.......gelinya bila dengar nii.nasib baik petua sejagat bagi tau tanda tanda.





thank you:petua sejagat

Tanpa Nama berkata...

klu gatal2 je bintik2 cmne

Tanpa Nama berkata...

Sy dh demam 4 ari....skt kple...skt pinggng...skt mte...n bdn lmh...ape hrs sy wt????

oktant on Julai 14, 2012 5:24 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba awak minum air kiwi. Ataupun air 100 plus.

Kalau minum 100 plus, pastikan buka penutupnya dulu 1 jam sebelum minum untuk mengeluarkan gasnya.

vtec berkata...

Salam....sy nk tnya....sy skit2 sendi....dmam biasa2 jer....tp mta sy skjap skit sblh knan....mcm ketumbik......lpas ok skit sblh knan....skit sblh kiri plak.....adakah ini deggi????

Tanpa Nama berkata...

Takut

Tanpa Nama berkata...

kalau gatal2 yg teruk ?

oktant on September 05, 2012 3:52 PTG berkata...

@ vtec: Waalaikumussalam wbt.

Maaf ya, saya kurang pasti mengenai masalah yang awak hadapi tu. Apapun saya doakan awak lekas sembuh.


@ Tanpa Nama:

- Sebab ia boleh membawa maut, kan?

- Saya cadangkan awak lakukan saja pemeriksaan awal dengan doktor. Lebih baik cepat sebab mungkin juga ia disebabkan oleh penyakit lain.

Saya pun doakan awak lekas sembuh ya.

Tanpa Nama berkata...

saye dah kene simtom di atas bagaimana saya hendak sembuh

Tanpa Nama berkata...

adakah demam trlampau trsebut berterusan ataupun sekali sahaja......??

Tanpa Nama berkata...

Kalo mngalami simptom spt ini..
-demam
-sakit kepala yg terok
-sakit tekak
-mgigil pd waktu malam
-gigi turut sakit.

Ezzan Sarina on November 22, 2012 5:04 PTG berkata...

Penyakit nie ada ubat KE?

Zul Hanif on Januari 04, 2013 8:34 PTG berkata...

ade kah ruam yang ade tu akan hilang bile sjuk and bile panas akan beruam,, Or Ruam Ni Sntiase Ade jer???

Zul Hanif on Januari 04, 2013 8:35 PTG berkata...

ade kah ruam yang ade tu akan hilang bile sjuk and bile panas akan beruam,, Or Ruam Ni Sntiase Ade jer???

Tanpa Nama berkata...

ank sya br je baik demam n skrg ne ada ruam lak kat muka n badan..dia suka gosok mata dia,mgkn gatal kot...ne demam campak ker.???

Tanpa Nama berkata...

Klo crit-brit je?????...

oktant on Januari 19, 2013 8:03 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sekiranya cirit-birit saja, berkemungkinan juga disebabkan masalah lain.

Contohnya seperti keracunan makanan. Ataupun perkara lain.

Tanpa Nama berkata...

td saya sudah bawa ank pegi klinik ksihatan kerajaan..doctor ckp ada sdikit jngkitan kuman dlm drah..xde suspek denggi tp dari thari ank saya asyik tido ja..saya paksa dia bngun makan n mnum...bdan xde tnda bintik2 bdn dh xpanas..tp hti riso...

Amirul Mohamad on Januari 29, 2013 2:49 PTG berkata...

Saya dah 3 hari demam nie, ape yg saya sudah alami ialah sakit pinggang hidung berdarah sakit prot dah cirit birit, kepala pulak terasa khayal, risau jugak kene demam denggi

Tanpa Nama berkata...

saye demam da 4 hari tapi sebelom tu sy ade jmpe dokte then die ckp sy suspek denggi selepas die tengok cacatan darah sye ..adakah itu betol?sy ingin dapatkan kepastian .. tolong yee...

Tanpa Nama berkata...

Dah 3 hari saya demam.. Tpi hari ni dah vaik lepas makan ubat demam. Tapi yg merisaukan saya, saya ada symptom curit-birit, muntah, sakit kepala n blakang mata..tu je.. Adakah ianya denggi??? Risau ni.... ~~~~~~~~~~<

Tanpa Nama berkata...

saya baru pas jumpa doktor...darah diambil untuk ujian ..petang baru tahu ...takut ada..risau ada...

Tanpa Nama berkata...

Baru discharge dari denggi.sakit ooo...

Tanpa Nama berkata...

Sy dh serik ooo..2 mngu dulu sy kt wad.tp harini tnda2 denggi ada.sy demam dah 3-4hari.naya2..nk g cheak tkut

Tanpa Nama berkata...

Isteri suspek denggi.. 5 hari demam. Tanda2 lain tiada..

Tanpa Nama berkata...

Slm.dalam 2 hri lpas sy hnye dmm dan sakit kpala shj.tapi hri ni timbul bntik2 merah 1 badan.adakh ini tnda2 denggi?

Tanpa Nama berkata...

Saya demam skejap2 , umur saya baru 13 thun , saya mengalami pning kpala yg trok dan tumbuh bintik2 merah pada sekeliling leher saya, adakah saya mengidap demam denggi ?

Tanpa Nama berkata...

Bintik kcik2 tumbuh di skeliling leher saye dan saya mengalami pning kpala yg sgt trok , adakah saya mengidap dmam denggi ?

Aidah Azman on Januari 14, 2014 10:04 PG berkata...

Badan saya ada bintik2 merah,n gatal2...plus sendi sy sakit2...adakah denggi

Aidah Azman on Januari 14, 2014 10:06 PG berkata...

Bintik2 merah n gatal2 ada pada badan sy...plus sendi saya pun turut sakit2...adakah sy menghidap denggi

Aidah Azman on Januari 14, 2014 10:07 PG berkata...

Badan saya ada bintik2 merah,n gatal2...plus sendi sy sakit2...adakah denggi

Tanpa Nama berkata...

Saya bru kluar wad disebabkn dggi...more infrmation wechat id epal_hijau

Tanpa Nama berkata...

Salam . Sye nk tnya , tngn dn kaki sye ad bntik2 mrah dn sye mngalami cirit-birit ... ape prlu sye lakukan...???

Tanpa Nama berkata...

Sy dmam bru nie n then dlam masa sama sy rasa loya.mual.crit brit apakah maksudnya???

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez