2 Petua Kalau Kena Sengat Lebah

Posted by Unknown at Jumaat, Oktober 02, 2009
Malang memang tak berbau. Ada kalanya anda terpaksa berhadapan dengan situasi yang tak dijangka. Sebagai contoh, katakanlah anda kena sengat lebah. Mungkin anda panik dan tak tau nak buat ape. Sebab takde pengalaman, kan?

Jadi, kat sini ada 2 petua yang boleh anda lakukan kalau terkena sengat lebah. Kedua-duanya adalah petua tradisional. Saya rasa anda pasti boleh buat bila tiba masanya kelak.


Cara pertama:

1. Ambil bunga melati dan cuci hingga bersih. Segenggam pun dah memadai.

bunga melati

Bunga melati - Wikipedia



2. Kemudian, anda ramas-ramaskan bunga melati tadi.

3. Lepas tu, gosokkan terus pada bahagian yang terkena sengatan.

4. Sebaik-baiknya anda cubalah cabut sengatnya tu sekali.


Cara kedua:

1. Asahkan mata pisau dengan sedikit air ke atas batu pengasah.

pisau yang diasah dengan batu pengasah

Pisau yang diasah dengan batu pengasah - Memori-Kedah.net



2. Kemudian, anda ambillah air daki daripada proses mengasah tadi dan sapukannya ke kawasan yang terkena sengatan.

3. Jika dilakukan dengan betul, lebih kurang dalam masa 4 minit rasa sakit tu akan berkurangan dan hilang.

4. Petua yang kedua ni boleh digunapakai sekiranya anda terkena sengatan lebah atau tebuan.


Selamat Mencuba!

8 komen on "2 Petua Kalau Kena Sengat Lebah"

m on Jun 10, 2011 3:20 PTG berkata...

macam mana kalau xdapat nak cari bunga melati & petua lagi satu tu. Contoh kalau kena dekat asrama. Tq

Tanpa Nama berkata...

kalau guna ubat gigi boleh x??

oktant on Julai 31, 2011 12:48 PG berkata...

@ m: Rendamkan tmpt yg terkena sengatan tu ke dlm 1 bekas yg diisi dgn air garam.

Kemudian awak baca 3 Kul (Surah Al-Ikhlas, Al-Falaq & An-Nas).

@ Tanpa Nama: Pernah dengar cara tu. Tapi sy kurang pasti tahap keberkesannnya.

mizztraveller on November 24, 2011 12:15 PTG berkata...

Diamond sharpener atau pengasah Diamond merupakan pengasah yang berkesan untuk mengasah dan menajam pisau , gunting, kapak , cangkul , dan sebagainya .

Lapisan Permukaan yang diperbuat daripada serbuk belian @ Diamond . Seperti yang kita tahu belian atau diamond merupakan bahan yang paling keras di dunia . Oleh itu ia dapat memakan besi atau benda yang tidak keras daripadanya . Oleh kerana pisau , gunting dan tools sebagainya diperbuat daripada steel dan besi . Oleh itu ia dapat memakan atau menajamkan pisau dan gunting dengan lebih cepat dan berkesan .

Ramai suri rumah , pekebun , penoreh getah dan pekerja restaurant mengalami masalah pisau cepat tumpul atau pisau masih tidak tajam . walaupun anda mengasah selama berjam-jam . Mungkin anda salahkan skill anda . Tetai ini bukan masahlah skill . Ini adalah masalah pengasah batu pasir anda yang tidak berfungsi . Untuk pengetahuan anda batu pengasah pasir hanyalah untuk mengasah pisau besi dan bukan pisau steel . Pada masa kini . pisau kita semakin hari semakin keras . tetapi kita masih lagi menggunakan batu pengasah zaman dahulu . Macam mana nak tajam????

Kalau nak pisau , parang , kapak , gunting dan sebagainya tajam , anda perlu tukar batu pengasah anda dengan Diamond Sharpener @ Pengasah Diamond .

Tak perlu beli pisau yang mahal atau gunting yang mahal. Anda hanya memerlukan batu pengasah yan bagus untuk mengasah pisau , gunting dan sebagainya.

Diamond sharpener telah diiktirafkan oleh MPOB kerana keberkesanannya menajamkan cantas iaitu pengait kelapa sawit . Cantas merupakan pengait kelapa sawit yang mahal. Walaupun mahal tetapi ia akan tumpul suatu hari nanti . Selepas tumpul keberkesanan tidak dapat dirasai . Cantas memerlukan mata tajam untuk beroperasi. Oleh itu , Diamond sharpener amat diperlukan untuk menajam mata cantas. Untuk pengetahuan anda estate seperti IOI plantation di sandakan , sabah merupakan pengguna terbesar dan output mereka semakin bertambah .Kerana tidak perlu membuang masa mengasah dan mata pengait kelapa sawit mereka tidak lagi tumpul seeprti dahulu . Parang , pengait kelapa sawit yang diasah boleh tahan selama 3-4 hari .

Sabit,pengait kelapa sawit atau pisau yang berkarat akan menjadi tajam seperti baru selepas guna diamond sharpener .

Selain ber fungsi sebagai pengasah , ia juga berfungsi sebagai sand papers ,untuk polish kaca, metal dan kayu . meghalus permukaan tajam .Jangka hayat pengasah Diamond ini adalah 10 tahun untuk kegunaan rumah dan 5- 6 tahun untuk kegunaan estate . Tapi hasilnya amat menakjubkan.

Harga Diamond sharpener di pasaran adalah Rm230 tetapi sekarang harga promosi Rm 180 . setiap pembelian 10 keatas free satu sharpener berharga rm180 dan Rm190 termasuk pos

Pastikan anda membeli batu diamond pengasah yang original .kalau anda ingin pastikan batu pengasah itu original atau tidak sila gores di permukaan batu pengasah tersebut dengan menggunakan paku . sekiranya tiada goresan atau garisan . maka i a adalah original . sekiranya i a calar dan habuk bertaburan , maka ia bukan pengasah diamond .

Untuk order atau pertanyaan sila emel kepada saya
wintergurl88@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

salam..
Sekadar berkongsi.

Dalam ilmu first aid, bisa lebah berasid dan bertindak balas dgn asid. So untuk tawarkannya sapu dengan soda bikarbonat atau baking powder buat kuih tu. Larutkan dengan air dan sapu.

Untuk tabuan pula sebaliknya, ia bertindakbalas dengan alkali. Untuk menghalang ia bertindakbalas, gunakan larutan asid seperti cuka atau perahan limau. Sapu di tempat sengatan. Jangan terbalik pulak antara lebah dengan tebuan...

Oh ya, kalau boleh, buang dulu duri sengatan. Try cabut dulu.

Sekian.

oktant on Jun 08, 2012 6:40 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Terima kasih banyak di atas perkongsian awak. Input yg amat berguna utk semua kengkawan kita.

Tanpa Nama berkata...

tapi kalaw dah beberapa jam kena sengat,letak myk angen,tba2 mata kanan bengkak padahal kena sengat dekat lengan kanan..tu knp ak?

tengku zuraida on Oktober 11, 2013 12:05 PTG berkata...

saya ni tak tau lebah ke tebuan.. semalam dah inject dkt klinik kerjaan sejarum .. tapi sakit gak g klinik swasta plak inject lg 1 jarum.. makan ubat kuranglah ckt tapi masih berdenyut lagi.. saya duk letak ais jutk tahan sakit.. tapi bl habis ais datang balik denyut denyut tu.. aduh Ya Allah xpernash kena sengat ni.. sakit nyer...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez