Bagaimanakah Caranya Mencegah Penyakit Batu Karang?

Posted by Unknown at Isnin, Julai 20, 2009
Batu karang ialah sejenis penyakit yang selalunya berpunca daripada kekurangan kadar sitrat di dalam tubuh badan anda. Ringkasnya, terdapat dua jenis penyakit batu karang yang biasa dihidapi. Pertamanya, batu karang kalsium oksalat dan keduanya batu karang asid urik.

Selain daripada dua yang biasa tu, anda juga mungkin pernah dengan akan batu karang kalsium fosfat.

Walau apapun jenis batu karang itu, persoalannya sekarang adalah bagaimanakah cara nak mencegah ataupun mengurangkan risiko batu karang ni?


Umumnya, anda disarankan agar banyakkan meminum air kosong terutamanya ketika waktu malam. Tak lupa juga, sila kurangkan pengambilan makanan laut, daging merah dan segala jenis makanan yang mengandungi asid urik, kalsium dan vitamin D.


Tapi ada satu lagi penemuan yang mendapati pengambilan jus lemon mampu mencegah penyakit batu karang. Ini kerana, meminum jus lemon dapat menggantikan potassium sitrat yang biasanya diberikan oleh doktor.


gambar hiasan jus lemon

Gambar hiasan jus lemon




Lemon dikatakan mengandungi kadar sitrat yang tinggi serta mampu mencegah pembentukan kristal. Pembentukan kristal ni pula terjadi disebabkan oleh pengikatan kalsium di dalam air kencing yang kemudiannya membentuk batu karang.

Tambahan pula, lemon mengandungi lima kali ganda sitrat berbanding oren. Jadi, dengan hanya setengah cawan jus lemon saja dah boleh menyamai kandungan sitrat yang selalu diberikan oleh doktor kepada pesakitnya.


Sebagai kesimpulan, jika anda merupakan pesakit batu karang, amalkanlah meminum lapan gelas jus lemon sehari. Selepas enam hari, kadar sitrat anda akan kembali ke paras normal.


Punca batu karang = kekurangan sitrat

Langkah pencegahan = minum 8 gelas jus lemon sehari


Selamat Mencuba!

2 komen on "Bagaimanakah Caranya Mencegah Penyakit Batu Karang?"

arfandi on April 16, 2013 12:46 PTG berkata...

boleh juga mencuba madu . letakkan seberapa sudu madu ke dalam gelas g berisi madu contoh . letakkan 3 sudu madu ke dalam gelas yg berisi air .sebatikan kacau dan minum .

ayat 68-69
Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan/dibangunkan oleh manusia. (68)

Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir. (69)

oktant on April 18, 2013 7:46 PTG berkata...

@ arfandi: Terima kasih atas perkongsian tuan. :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez