7 Cara Menghilangkan Selulit

Posted by Unknown at Jumaat, Disember 31, 2010
Selulit terbentuk akibat timbunan lemak yang berlebihan pada jaringan kulit. Kesannya, permukaan kulit anda menjadi tidak rata.

Selulit


Tidak dinafikan ada beberapa cara mengatasi selulit yang mudah dan moden. Antaranya melalui kaedah suntikan dan pembedahan. Namun, adakah ia benar-benar terjamin keberkesanannya?


Untuk itu, lebih baik tumpukan pada beberapa tips berikut agar peredaran darah berjalan lancar. Apabila peredaran darah baik, lemak akan dapat dihancurkan dan selulit tidak terbentuk pada lapisan kulit anda. =)



1. Pola makanan yang teratur


Jauhi makanan yang bergula, berlemak dan makanan segera. Sebabnya kandungan nutrisi dalam makanan sebegini amat sedikit TAPI meningkatkan peluang pertambahan berat badan anda.



2. Banyakkan makan buah-buahan dan sayuran


Jika anda jarang memakan buah atau sayur segar, ia menganggu keseimbangan sodium/potasium. Ketidakseimbangan inilah yang menyebabkan terbentuknya selulit.

Jadi, mulai hari ini amalkanlah memakan buah-buahan dan sayur segar setiap hari.



3. Rajin bersenam


Amalan bersenam melancarkan peredaran darah anda yang tersumbat lalu membakar lemak yang menjadi punca selulit.

Dalam seminggu, anda bersenamlah secara teratur iaitu 3 hingga 5 kali. Untuk setiap sesi, anda peruntukkan waktu bersenam antara 30 hingga 40 minit.

Pilihlah mana-mana jenis senaman yang anda suka dan mampu melakukannya secara kerap. Contohnya macam berjalan kaki dengan cepat, berenang, berbasikal atau main badminton.


Baiklah, saya hanya sempatkan nyatakan 3 cara untuk hilangkan selulit aje dulu. Bakinya akan saya sambung nanti ya. ;)

0 komen on "7 Cara Menghilangkan Selulit"

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez