Senarai Makanan Anti Kolesterol

Posted by Unknown at Sabtu, September 04, 2010
Sepanjang bulan puasa ni, ramai di antara kita yang berazam untuk menurunkan berat badan. Jika kena caranya, berat anda pasti turun beberapa kilo. Tentu kelihatan lebih langsing di pagi Syawal kelak.

Bila musim raya pula, anda tentu akan menziarahi rumah saudara-mara. Terutamanya pada awal bulan Syawal. Hidangan seperti ketupat, rendang, lemang dan kuah lodeh tentunya tak terdaya untuk ditolak. Belum lagi ditambah dengan undangan rumah terbuka daripada jiran mahupun kengkawan.



Ketupat dan Kuah Lodeh



Fuhh, masa inilah anda memerlukan kekuatan untuk melawan nafsu makan. Kalau terlebih makan, tentu berat badan naik semula. Jadi, semasa menikmati juadah tu nanti, pasti anda menjamah makanan pada kadar yang bersesuaian ya.


Anda juga tentu enggan langsing hanya sebulan je dalam setahun, kan? Selepas sebulan, berat badan kembali tak terkawal. Tentu sedih mengenangkan nasib badan. Huhu...


Sehubungan itu, saya bercadang nak berkongsilah dengan anda beberapa senarai makanan anti kolesterol. Dengan pengambilan makanan sebegini, setidak-tidaknya ia boleh mengurangkan risiko kegemukan. Tak gitu?



A. Buah Kering


Buah kering seperti limau kering mengandungi banyak flavanoid. Flavanoid ni berfungsi menyingkirkan lemak jahat dan mengurangkan risiko serangan jantung.

Flavanoid juga boleh anda perolehi daripada teh, tomato, buah delima, brokoli dan bawang.



B. Epal


Dengan memakan sebiji epal setiap hari, ia sudah memadai untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kolesterol dalam badan anda.

Ini kerana epal mengandungi phytonutrient. Di mana ia bertindak melambatkan pengoksidaan kolesterol yang tak baik.

Opss, kalau anda jemu makan epal begitu saja, sekali-sekala kisarkan ia untuk dijadikan jus. Khasiatnya tetap sama.



C. Ikan Tuna


Ikan tuna merupakan sumber asid lemak omega-3. Omega-3 ni baik untuk melindungi tubuh anda daripada mengalami peningkatan kadar kolesterol jahat.



D. Jambu Batu


Untuk makluman anda, jambu batu mampu menurunkan kadar kolesterol dalam badan anda sehingga 19%.

Anda disarankan memakannya setiap hari supaya khasiatnya dapat bertindakbalas pada badan anda. Jumlah pengambilan yang disyorkan adalah 2 biji setiap hari.

Boleh diambil sebiji pada waktu pagi ataupun tengahari. Manakala sebiji lagi boleh dimakan pada sebelah petang atau malam.



E. Kacang Soya


Kacang soya kaya dengan kalsium dan mineral. Di mana bahan ini dapat membantu memecahkan lemak, mengurangkan kadar lemak jahat dan meningkatkan kandungan lemak baik.



Air Soya



Biasanya kacang soya diproses bagi mendapatkan susunya. Ini kerana ia mengandungi hampir 50% protein, lesitin, vitamin juga zat galian. Lagi satu, kandungan kolesterolnya juga rendah.


Sekiranya memakan makanan yang diproses daripada kacang soya ni, ia mampu menghindari anda daripada diabetes dan penyakit jantung.



Ehehh, nampaknya dah panjang benar tulisan kali ini. Biar saya berhenti setakat ini dululah ya. Nantikan sambungan seterusnya dalam masa terdekat (sebelum raya tau). =)

0 komen on "Senarai Makanan Anti Kolesterol"

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez