Beri Biru (Blueberry) Bantu Menurunkan Kolesterol?

Posted by Unknown at Selasa, Jun 01, 2010
Beri biru atau blueberry sememangnya sedap. Apatah lagi jika dibuat kek atau yogurt, kan? Bagi anda yang gemarkan beri biru, saya mahu kongsikan satu kajian yang telah dilakukan ke atasnya.


Buah Beri Biru

Buah Beri Biru



Di Amerika Syarikat, satu kajian penggunaan buah beri biru telah dibuat ke atas haiwan. Hasilnya, ia menunjukkan kesan positif dalam menurunkan kolesterol.

Namun, kajian ini masih di peringkat awal. Keputusan mukatamad pun masih belum diputuskan. Tapi, kajian ini sedikit sebanyak membayangkan yang beri biru boleh dijadikan alternatif untuk menurunkan paras kolesterol.


Ini kerana beri biru mengandungi "pterostilbene". Ia telah menunjukkan kesan stimulasi protein reseptor yang terdapat dalam sel yang mana memainkan peranan penting untuk menurunkan kolesterol dan lemak dalam tubuh.

Setakat ini juga, sebarang kesan sampingan terhadap penggunaannya masih belum ditemui. :)

Selain menurunkan lemak dan kolesterol, "pterostilbene" juga boleh membantu mengatasi masalah kegemukan, diabetes, melawan kanser dan penyakit jantung.


Walaubagaimanapun, anda harus sedar selain pengambilan pola pemakanan sihat, melakukan aktiviti fizikal setiap hari adalah kaedah terbaik bagi menurunkan paras kolesterol serta mengurangkan risiko mendapat penyakit yang lain. :)

4 komen on "Beri Biru (Blueberry) Bantu Menurunkan Kolesterol?"

nita berkata...

terima kasih dengan pelbagai info. saya kagum dengan blog ni sebab terdapat banyak info yang menarik.. teriama ksih dengan pelabagai maklumat k?

oktant on Jun 13, 2010 4:16 PTG berkata...

@ nita: Sama-sama nita. Sokongan awak amat saya hargai. Kalau awak ada sebarang cadangan/komen, memang saya alu-alukan. :)

Tanpa Nama berkata...

Ruangan ini tidak merugikan masa untuk pembaca...kerana byk faedah yg d berikan untuk kita semua,terima kasih saya ucapka.

oktant on Ogos 13, 2011 9:54 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya amat menghargainya. Terima kasih kembali ya. =)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez