8 Aktiviti Biasa Punca Penyakit Jantung

Posted by Unknown at Sabtu, Oktober 31, 2009
Gangguan kitaran darah ke atas jantung boleh menyebabkan kematian sel jantung itu sendiri. Proses inilah yang menyebabkan berlakunya sakit jantung. Manakala penyakit jantung koronari yang berterusan juga boleh mengakibatkan sakit jantung.


Apa pula penyakit jantung koronari ni?


Menurut Wikipedia, ia merupakan kekurangan bekalan oksigen kepada otot jantung. Kesannya, anda akan mengalami sakit dada yang teruk dan ketidakselesaan yang dipanggil angina.

Begitulah serba sedikit info yang dapat saya sampaikan kepada anda. Namun, jika anda kurang faham dengan penerangan di atas, anda boleh merujuk laman web Wikipedia di sini.


Sebabnya, matlamat asal saya ialah nak mewar-warkan kat anda 8 aktiviti biasa yang dikatakan menjadi punca utama penyakit jantung. Berikut adalah aktiviti-aktiviti yang saya maksudkan;


1. Anda kekurangan vitamin B6 dan B12, anti-oksidan dan asik folik yang menyebabkan paras homosistein yang tinggi dalam darah.

2. Melakukan kerja-kerja berat yang berterusan.

3. Waktu tidur yang tak mencukupi. Biasanya waktu tidur yang cukup adalah 5 ke 8 jam mengikut peringkat umur anda.

4. Selalu mandi di tengah malam. Elakkan mandi selepas jam 10 malam.

5. Melakukan hubungan seks di dalam air atau ketika cuaca (udara) yang terlalu sejuk.

6. Selalu berada di dalam keadaan kemurungan terutamanya untuk wanita.

7. Bagi lelaki pula, elakkan daripada emosi marah menguasai diri anda. Mengikut kajian University College London, mereka yang panas baran dan mudah meradang lebih mudah diserang penyakit jantung koronari.

8. Anda yang merokok secara berterusan.

gambar hiasan rokok

Gambar hiasan rokok - TheSun.co.uk



Hehhehe... pada anda yang merokok tu, jangan marah kalau saya sarankan agar berhenti merokok secepat yang boleh. Sayangilah jantung anda. :)


Selepas anda dah kenalpasti 8 aktiviti yang perlu dielakkan di atas, saya akan menyusul kemudian dengan petua untuk menangani penyakit jantung. Nantikannya yer...

0 komen on "8 Aktiviti Biasa Punca Penyakit Jantung"

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez